Mijn grootse cultuurshock: de supermarkt - Reisverslag uit Mesa, Verenigde Staten van coosindevs - WaarBenJij.nu Mijn grootse cultuurshock: de supermarkt - Reisverslag uit Mesa, Verenigde Staten van coosindevs - WaarBenJij.nu

Mijn grootse cultuurshock: de supermarkt

Door: Coos

Blijf op de hoogte en volg

02 September 2009 | Verenigde Staten, Mesa

Ik heb vrijdag mijn eerste footballgame gezien! (let op, is geen voetbal, maar American football). Jeetje wat een teamspirit! Ik stond in één grote paarse gillende menigte. (paars en goud zijn de schoolkleuren) Uiteindelijk heeft ons team met 21-6 gewonnen. (kwam ik pas op maandag achter) 2 Mexicaanse jongens hebben nog geprobeerd om uit te leggen wat de regels waren, maar voelde me net de vrouw die niet snapt wat buitenspel is. We hebben nu ongeveer al van 10 verschillende fanatieke Mesa High School fans gehoord dat MHS de beste school is van heel Arizona, (dan heb ik het dus niet over de leerlingen die dat zeggen, maar leraren en de directeur) ook echt de enige met tradities (de school bestaat al 110 jaar) ik noem het gewoon vastgeroest. Toch begin ik steeds enthousiaster te worden. Ik vind het echt geweldig dat iedereen hier echt fanatiek van zijn school houdt, omdat het de plek is waar ze zich thuis willen voelen. Het hele sociale leven van studenten speelt zich op de campus af. Iedereen heeft een club. Ik nu ook! Ik ga naar de eenwielerclub. Nog even geprobeerd om er een circusclub van te maken, maar daar viel niet over te piekeren. Kirsten zit in de Germanyclub. Ik heb de eerste meeting bijgewoond, maar toen ze vertelden dat ze een spelletjesdag, een chocoladedag een cultuurdag en een oktoberfest in september hebben heb ik besloten dat het niet mijn ideale club was. (kom op zeg, welk volk gaat er nou weer een oktoberfest houden in september!).

Waar ik ook steeds meer lol in begin te krijgen is fotografie. Ik leer nu met een heel oude camera te fotograferen. Vervolgens moet ik zelf de negatieven ontwikkelen in een heel donkere kamer. De eerste keer dacht ik dat er rood licht zou zijn, dat was er dus niet. Sta je dus in een pikkedonkere kamer met 20 mensen en je hebt geen idee wat je moet doen. Mijn partner had het al in geen 5 jaar gedaan, dus dat schiet ook niet echt op. Uiteindelijk heeft mijn leraar de film in een soort spiraal gedaan en daarna in een tank. De les daarop heb ik het geoefend en nu zou ik het moeten kunnen. (In theorie, in de praktijk lukt het nog steeds niet…) Ik kick echt onwijs op om alles te ontwikkelen en ook echt een eindresultaat te hebben. Bij de digitale fotografie heb ik altijd het idee dat er niet echt een eindwerk is, gewoon omdat ik nooit het geld wil uitgeven voor de echte afdrukken. Nu moet ik ook wel zeggen dat ik zwart wit fotografie echt onwijs mooi vind.

Verder heb ik mijn fashiondesign laten vallen. Het huiswerk was te veel en zo’n modequeen ben ik nou ook weer niet. In plaats daarvan zit ik nu in een organisatieklas. Ik heb vandaag de eerste les gehad en het is echt geweldig. We moeten in deze klas dus alle proms, dansen, wedstrijden enz. enz organiseren. In de les zijn allemaal hele gezellige vrolijke en ongeremde mensen. Zag gelijk allemaal Milou’s en Claudia’s rondhuppelen, en de teacher (ook mijn dramadocent) is al net zo gepassioneerd over haar vak als Gerdien. Ik weet dus echt dat ik daar op mijn plek zit. Ik zie hier heel veel mensen die me aan mensen en vrienden in Nederland doen denken. Iemand doet me hier zelfs aan mijn grote zus Lotte denken. Dit is heel moeilijk, want het zijn niet mijn vrienden en eigenlijk ken ik ze helemaal niet. En mijn familie en vrienden zitten verdikkie in dat koude kikkerlandje! Ik zou zo graag af en toe een life camera bij me willen hebben zodat jullie allemaal kunnen zien hoe mijn leven hier is en hoe ik me hier gedraag.

Wat ik helemaal ben vergeten om te vertellen de laatste keren is over de supermarkten. Neem de plaatselijke Albert Heijn voor je en doe het dan keer 20. Zo, nu weet je ongeveer hoe groot de supermarkt hier is. Echt zo bizar, schrok me helemaal dood. Je moet je dus eerst langs alle kledingrekken, scrapbookmaterialen en wasmanden wringen om bij de groenten te komen. Nu is dit voor de gemiddelde Amerikaan misschien te ver, dus zullen ze niet verder komen dan de verleidelijk goedkope fastfood en de goedkope Ben en Jerry´s. Ok, dat je niet langs de B en J kan zonder een pot te kopen, is voor mij als verslaafde zeer begrijpelijk, de potten zijn hier maar $2,50, maar dat je zo graag fastfood wil kopen is voor mij een raadsel. Michele houdt er van om ingevroren hotdogs te verwarmen in de magnetron en ze dan op een stokje op te eten. De geur doet me aan echte ingevroren in de magnetron opgewarmde hondenvlees denken, dus durf dus ook niet te proberen of het een beetje smaakt. Alleen de geur is al genoeg om de volgende 2 uur niet te kunnen eten. Voor mij effectief, voor Michele een stuk minder. Nu moet ik wel zeggen dat groeten hier echt onwijs duur zijn en alle voedsel dat druipt van het vet is erg goedkoop (zie de XXXL big mac voor $0,99).

Maar, Kirsten en ik doen er echt alles aan om goedkoop en gezond eten te koken. Is soms nogal moeilijk met de allergieën van Michele. Ze mag geen kaas, venkel, melk, bladerdeeg, prei, uien en ga zo maar door. Als je me een beetje kent, is er geen gerecht wat ik maak zonder kaas, dus het is moeilijk om het allemaal zo te maken dat ze alles kan eten. Soms moet ze zelf koken als ik iets maak wat ze niet kan eten. Ik en Kirsten zagen het nou niet echt zitten om iedere week hetzelfde te eten. Om nog even door te gaan over de Wallmart, ze hebben er dus ook goudvissen, keukengerei, stoffen (om te naaien), schoenen, vaginale zepen, en ongeveer meer haarspullen dan de gemiddelde Kruidvat in Nederland zal hebben. En tot mijn grote verbazing kwam ik dus ook geweren tegen. Die kan je hier dus gewoon in de winkel kopen! Als ik ergens in de grote chaos van mijn bestaan en kamer mijn kleine cameraatje kan vinden, zal ik de foto’s er ook op zetten. (is dus echt onder voorbehoudt!)

De volgende keer ga ik denk ik op aandringen van Jan het verhaal over de ‘Nurse’ en mijn jurkje met zonder inkijk vertellen. En als er heel veel animo is, zal ik ook nog vertellen hoe de bureaucratie hier werkt om in de les naar de wc te gaan. Dus, blijf mijn blog vooral volgen!

Ik vind het echt heel moeilijk om tijd te vinden tussen alle activiteiten (Iedere woensdag naar de kerkclub, om te sporten, niet omdat ik eindelijk mijn ware geloof heb gevonden) en huiswerk (Leraren kicken hier op veel huiswerk één dag van te voren geven) Ik merk dat ik het ook wel fijn vind om dit bij te houden. Een soort van dagboek. (Zonder details van knappe jongens en vervelende moeders natuurlijk!)

Tot de volgende keer!
x

  • 03 September 2009 - 05:41

    Mama:

    Vervelende moeders???? Bestaan die dan? Ik ken wel moeders die zich op de onmogelijkste tijden laten bellen (en dat nog gezellig vinden ook) Dikke kus

  • 03 September 2009 - 08:03

    Arco:

    Oeh!! Goudvissen ;-) !!

    Fijn dat je het zo goed hebt daar, je zit daar sowieso beter dan hier, hier zie ik regen, lees ik dat er bij balorig is ingebroken?!?! En is iedereen druk.

    Doei doei!!! Xx

    PS ik ben ook wel blij met je reisverhalen ;)

  • 03 September 2009 - 09:45

    Sanne:

    Jaaa, een stukje over bureaucratie en het verbod op decolletés!
    Niet zo gek dat al die Amerikanen zo dik zijn als een hamburger 1 doller kost en de groenten superduur zijn.

    Ik vond het weer een leuk stukje. Ik zou ook wel eens met die live-camera willen meekijken hoor. Hang ik er een in mijn klas. Kun je ook lachen. ;-)

    Dikke knuffelkus!

  • 03 September 2009 - 09:46

    Sanne:

    Dollar natuurlijk...

  • 03 September 2009 - 19:07

    Ilse:

    Ha lieverd!
    Wat leuk om weer wat te lezen over al je belevenissen. Ik heb ook nog nieuws: ik heb Skype!!! Goed he? De webcam is onderweg. Jan moet nog ergens onder (waarschijnlijk) lagen stof en (zeker weten) onder meters kabel een webcam hebben liggen.
    Ik heb wel een headsetje gekregen, dus we kunne sowieso bellen.
    Can't wait! Dikke kus,

    je zus, Ilse

  • 05 September 2009 - 18:02

    Didi:

    Wel weer helmaal boeiend en gezellig dit te lezen. Ik zit klaar voor het verhaal van the nurse and....liefs Didi

  • 07 September 2009 - 05:51

    Milou:

    Haha Milou's en Claudia's? Zag je dan allemaal mensen rondrennen met felgekleurde dreads en knal rood haar? Haha xD
    Ben wel heel erg blij voor je dat je nu mensen begint te zien die op je vrienden hier lijken, ik ben jaloers, want ik ben namelijk nog steeds hard op zoek naar een tijdelijke Coos.. Ik zal je vertellen dat het behoorlijk moeilijk is om die te vinden! ;)

    Maar goed, ik ga maar weer is. Ik moet weer naar school en jij je stapelbedje in, Slaap lekker Coosie n_n

    xx en veel liefs, Mii

  • 07 September 2009 - 14:44

    Elis:

    ooohlala.
    Serieus, ik ben echt verschrikkelijk blij dat je het zo naar je zin hebt. Jammer van dat mode gedoe, was toch wel leuk geweest als dat leuker was geweest. Maarja, ga je nu voor promqueen? Hihi, dat wil ik dan wel zien !
    Succes met koken, en aub kijk uit voor die hamburgers, heel slecht :P ! (wel lekker though)
    Have fun & ik blijf lezen.

    knuffel !
    xxx
    Elis

  • 07 September 2009 - 21:08

    Gerdien:

    Ha die Eva,
    Eindelijk heb ik je weblogadres kunnen onthouden en lees ik je bruisende verhalen. Je hebt het echt knetterdruk volgens mij. Ik voel me helemaal vereerd dat je mijn enthousiasme als docent noemt. Ik heb er nu een week op zitten en ik heb Milou weer in de klas. Gezellig!! Heb er weer helemaal zin in om teproberen de RSG-leerlingen warm temaken voor kunst en cultuur. Leuk om je te volgen, veelsucces met alles en heel veel groetjes van je "ouwe"juffie.
    dikke X Gerdien (en Hans natuurlijk)

  • 08 September 2009 - 20:07

    Bernadette:

    Haai Eva! Leuk om weer te lezen hoe het gaat. Steeds een beetje meer je draai aan het vinden? Ben benieuwd naar de foto's hoor... Morgen is het Wereldhoepeldag. Ga er samen met Frouke en Fiona heen. Zal wel extra rondje voor je draaien ;)

  • 09 September 2009 - 20:47

    Marte:

    Hoi!
    Eigenlijk ken je me niet, maar ik ben de zus van Imke;)
    Ik keek even op haar hyves, en zag via haar you waarbenjijnu-site.
    Vind het leuk om van allerlei mensen reisverhalen te lezen, die net als mijn lieve zusje een jaar in Amerika zitten! Leuk om te zien dat jullie op sommige dingen hetzelfde reageren (jemig, wat veel vakken op school!) en sommige dingen weer helemaal anders hebt.
    Leuke schrijfstijl heb je!
    Succes verder, en veel plezier dit jaar!

    x


  • 10 September 2009 - 14:11

    Andrea:

    Wow. Eef, wat een verhalen!
    Echt heel leuk om te lezen. Fijn dat je het naar je zin hebt daar =)!

    xxx

  • 11 September 2009 - 08:55

    Maribel:

    Hey Coosje!
    Wat schrijf jij leuke verhalen joh! heb je geen msn ofzow waar we kunnen kletsen..? Wel knap dat je dat heb gedaan hoor helemaal alleen naar amerika! Ik zou het niet kunnen! vind het leuk om te lezen hoe het met je gaat en check de site zeker ook regelmatig..:) als je terugbent moeten we een keertje afspreken!!! echt doen hea..!! (K)(K)(L)U veel plezier in AM.

  • 11 September 2009 - 08:55

    Roos-Anne:

    hee Coosje,

    volgens mij heb je het wel naar je zin daar hea!?:P wel leuk man zo'n highschool echt tof!
    ik wil echt wel wat meer weten dus ik zal wel vaker kijken op je blog!:P haha.. nou nog veel plezier en ik hoor wel hoe het verder is!;)

    xx Roos

  • 11 September 2009 - 12:48

    Sabrina:

    Heeeey Coos,

    alles wat verboden/gecensureerd/te belachelijk voor woorden is daar in de VS...daar willen we verhalen over lezen!;) Dus kom maar op, ik wacht in spanning op alle avonturen.

    B&J's is het groot niet te vermijden. Zelfs als het achter de wasmanden, scrapbooks, kleding, fastfood en geweren verstopt zou staan.

    Kan me overigens de Organisatieklas aardig visualiseren. Helemaal leuk als je dan eerst voorstelt dat er 15 Milou's rondlopen en 15 Coosjes :p

    X

  • 11 September 2009 - 15:02

    Wolke:

    Wat een leuk verhaal weer :P klinkt heel erg leuk.

    xxxxx

  • 11 September 2009 - 15:03

    Wolke:

    trouwens, zet er eens foto's op ! zoek dat kleine cameratje maar eens even ! :P

    x

  • 13 September 2009 - 22:19

    Lotte - Niet Je Zus :

    Hi Eva!

    Vind het erg leuk om je verhalen te lezen. En wat maak je veel mee!
    Je maakt me trouwens erg nieuwsgierig.. Bureaucratie voor de wc?! VERTEL!! ;)
    Ik vind het fijn te horen dat je je plekkie wel vindt daar in dat verre Amerika.

    Xxx
    Lot

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Mesa

Actief sinds 03 Aug. 2009
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 30177

Voorgaande reizen:

29 Juli 2009 - 13 Juni 2010

Voor een jaar in de VS

04 Juli 2010 - 30 November -0001

Kinderkamp in Belgie

Landen bezocht: