Mijn eerste schooldagen - Reisverslag uit Mesa, Verenigde Staten van coosindevs - WaarBenJij.nu Mijn eerste schooldagen - Reisverslag uit Mesa, Verenigde Staten van coosindevs - WaarBenJij.nu

Mijn eerste schooldagen

Door: Coos

Blijf op de hoogte en volg

17 Augustus 2009 | Verenigde Staten, Mesa

Kirsten en ik schrokken ons dood toen we voor het eerst op onze school kwamen. Doordat Michele vroeg ergens moest werken, hebben we ons 45 moeten vermaken voor de bel ging. Ik wist meteen weer hoe het voelde om een eersteklasser te zijn. Je denkt na over elke actie (is het geen nerdgedrag) en kijkt af en toe voorzichtig rond (val vooral niet op!)
De school is echt heel groot, dat heb ik echt aan alles gemerkt. Je hebt maar 6 minuten om naar je volgende lokaal te gaan. Dat is dus echt veel te kort! Van 12 tot 1 hebben we pauze, voor die tijd lukt het niet om naar de wc te gaan omdat je moet rennen voor het volgende lokaal. Als je te laat komt, moet je naar de “sweep” (reinste kindermishandeling). Dat houdt in dat je in de brandende hitte en zon het schoolplein moet schoonmaken. Nou komt hier niemand vrijwillig uit de schaduw, omdat het daar niet te harden is. Moet je nagaan dat je in die hitte dan ook echt nog wat moet doen.
De klassen bestaan dus echt uit 30-40 mensen. Ik schat dat we bij tekenen met ongeveer 60 mensen in een lokaal zitten, meneer Obama vond het nodig om te bezuinigen op onderwijs.

Het eerste uur heb ik altijd drama. Het is echt laag niveau en nou niet echt uitdagend. Ik haal meestal mijn lol uit het kijken naar mensen die heel hard hun best doen om geweldig te acteren, zouden ze vooral niét moeten doen! Samen met Kirsten heb ik het uur daarna engels. Gelukkig is de lerares erg aardig, de vorige keer was ze helemaal door dolle toen ze erachter kwam dat ze zelfs 3 exchangestudents in haar klas had.
Ondertussen kennen we al 2 buitenlandse studenten. De 3e uit Japan missen we nog. Er is een meisje uit Nieuw-Zeeland (zit met mij in de klas bij engels en tekenen) en een meisje van 18 uit Belgie. Ik hoopte heel erg dat ze vlaams zou spreken, maar ze sprak Frans. Ook leuk om mee te oefenen natuurlijk! Vrijdag hebben we met haar geluncht, ze is een beetje verlegen maar erg aardig.

Het derde uur heb ik fotografie. Echt super, ik heb vrijdag contractafdrukken leren maken. Een beetje de voorloper van de echte fotografie. Het is de bedoeling dat je een fotopapier en vervolgens een voorwerp erop legt. Dan zet je er een aantal seconden licht op. Na een ontwikkelbad, stopbad, fixeerbad, spoelbak en het föhnen heb je een negatieve afdruk van een voorwerp. Echt heel tof effect vind ik. Voor mij een beetje dezelfde lol als een munt neerleggen en met een potlood de afdruk op een papiertje krassen.

Design is tot nu toe echt een piece of cake. Ons huiswerk was een T-shirt inkleuren. Dat gaat dus niet echt heel moeilijk worden.
Spaans heb ik samen met Kirsten. We mogen de lerares niet. Het is het type ‘als je doet alsof je het leuk vindt om les te geven, dan zal het allemaal een stuk minder erg worden’. Na de eerste les maakte Kirsten de opmerking dat ze niet echt is. Kan ik me wel in vinden. Ze probeert er in ieder geval een lollige draai aan te geven.
Tekenen is vooral vol. Er zitten te veel mensen aan een te klein tafeltje gepropt. Ik heb een konijn leren tekenen. Na afloop kreeg ik van de leraar de vraag of het een konijn een dag voor Kerstmis is getekend. Oké, ik geef toe, hij was nogal aan de bolle kant.

Wat ik echt kinderachtig vind is dat je bij iedere les een echt contract moet tekenen over je gedrag. Er staan dingen in als; “Ik zal de bevelen van mijn leraar opvolgen”, en “Ik steek mijn hand op als ik iets wil vragen”. Dat is zojezo iets waar ik me mateloos aan erger op mijn school. Je wordt niet geacht om ergens over na te denken en al helemaal niet om ergens zelf over te beslissen. We worden als een kudde domme schapen behandeld. Als je niet opvalt, is er niets aan de hand, maar denk vooral niét zelf na! Eigenlijk gaat het hier zo met alles.

Voor ik naar Amerika ging, heb ik het besluit genomen om niet dikker te worden. Gisteravond (10 uur) heb ik dan eindelijk het moedige besluit genomen om te gaan rennen. Na drie kwartier enthousiast rondhuppelen kwam ik tot de conclusie dat ik verdwaald was. Sta je dus aan een snelweg in je korte broekje en zonder richtingsgevoel. Toen ik het echt niet meer wist heb ik Michele gebeld en gevraagd f ik was. Of Mark me moest komen ophalen. Ik heb het aanbod aangenomen toen ik erachter kwam dat ik 3 straten terug moest, waar ik eerder was ingerend. Heel fijn om thuis te komen en kirsten bijna op de grond viel van het lachen, vandaag bekende ze dat ze de vorige keer ook verdwaald was.

Voor morgen heb ik geen spinazieprutje op het menu, maar wortel-venkelsoep. Eens kijken of ze dat wel lusten.

Tot snel!

P.s. Een paar adressen van andere high-school gangers:

http://marleenhemmes.waarbenjij.nu/

http://larissa1992.waarbenjij.nu/

http://www.freewebs.com/eliseusa/

http://www.esmeeindeusa.nl/

P.s.s. Misschien volgen er ook nog foto's. Moet even kijken welke bij het verhaal passen.

  • 17 Augustus 2009 - 07:28

    Willemijn:

    ik zal wat eenvoudige, goedkope, gezonde gerechten verzamelen en opsturen.
    doei w

  • 17 Augustus 2009 - 09:06

    Sanne:

    Wat schrijf je leuk Eva. Jammer dat drama niet zo erg leuk is. Zitten er mensen tussen die ook echt acteur willen worden?
    Ik ben het natuurlijk wel helemaal eens met dat je altijd bevelen van leraren op moet volgen... ;-)
    Hoop snel weer wat te lezen!

  • 17 Augustus 2009 - 16:00

    Sabrina:

    Cooooos!

    je zou bijna denken dat je in een of andere Aziatische communistische/dictatoriale staat bent terechtgekomen..voor Amerikanen is communisme en dictatoriaal hetzelfde geloof ik (of om die Amerikanen meer te tarten: een RUSSISCHE communistische staat..)

    Niet zelf nadenken past overigens wel goed bij een fabriek: lopende band-werk.

    Maar volgens mij vermaak je je ondanks dat prima ;) Ben benieuwd naar nieuwe foto's!

    X

  • 18 Augustus 2009 - 10:00

    Daan En Dette:

    Hai Eva!

    Wat leuk om de verhalen van die andere meiden te lezen. Ken je die ook?

    Frouke komt vandaag terug naar Nederland... Spannend en je oom vertrekt naar Libie vandaag. Ghehehehe, lekker reislustig allemaal.

    Ben benieuwd of je het allemaal overleeft hoor die school!!! Ben benieuwd naar de foto's.

    Liefs,
    Daan en Det!

  • 21 Augustus 2009 - 19:16

    Zusje Lotte:


    Leuk al die verhalen over je school! En hoe zijn de buitenschoolse activiteiten? En hoe gaat het met de taal? Ik heb altijd als ik nog maar twee weken in Frankrijk ben dat ik dan al in het Frans ga denken! Heb je dat ook al, maar dan in het Engels natuurlijk?

    P.s Ik heb er maar even zusje bijgezet, want er was blijkbaar nog een andere reactie van Lotte, zag ik net!

  • 23 Augustus 2009 - 07:22

    Knakworst ( Arco ):

    Ergens ben ik toch wel stiekem een beetje jaloers op je, het klinkt als zo'n leuk avondtuur!! Allemaal spannende dingen enzo . . .

    Doe ik toch iets verkeerd, mijn werk week gaat morgen weer beginnen, getver heb er geen zin in, maar over 2 weken begint me opleiding grimeren, das dan mijn mini avondtuur, vergeleken bij de jouwe ;)

    Weet je al watvoor clubbie je gaat kiezen??

    Nou blijf vooral schrijven en foto's maken, das leuk!!

    Succes enne, als ze nou echt vervelend zijn, gewoon op een hele lieve manier in het nederlands schelden, dat deed de moeder van dion ook toen ze in amerika woonde :P

    Doei bamiballetje!!!

    Xx

  • 25 Augustus 2009 - 10:54

    Didi:

    Ha Coos! Geestig verhaal weer. Dat van dat hardlopen....echt iets voor jou toch? één keer en niet meer? Als ik je verhalen over school lees dat ben ik bang dat je nog terug gaat verlangen naar je Nederlandse school. Blijf jij maar zelluf denken, maar het is ook niet slecht om te oefenen met "gareel", wel makkelijk als je dat ook kunt.
    Wat doe je buiten school? Zit je een beetje in een stadje waar je wat te doen hebt? Ga je het meest om met andere allochtonen? Ben je voor vervoer afhankelijk van M en M of kan je zelf op stap?
    Heb je nog een paar leuke fotoos voor ons?
    Groet maar weer en tot het volgende verhaal,
    x Didi

  • 01 September 2009 - 06:39

    Elis.:

    Klinkt allemaal tof, op de kudde domme schapen na. Maar, je zit natuurlijk wel in Amerika. Ik hoop dat je het een beetje uithoudt in de hitte ! :P
    Ik blijf lezen .

    kuss !

  • 03 September 2009 - 00:34

    Marleen:

    haha wat een verhaal! heb je het nog steeds naar je zin? vertel !xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Mesa

Actief sinds 03 Aug. 2009
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 30178

Voorgaande reizen:

29 Juli 2009 - 13 Juni 2010

Voor een jaar in de VS

04 Juli 2010 - 30 November -0001

Kinderkamp in Belgie

Landen bezocht: